Verejnosti je málo známy fakt, že Spojená škola Hradné námestie ako prvá škola v meste a jedna z troch v okrese začala v tomto školskom roku vyučovať a vzdelávať žiakov prvého ročníka podľa novej kurikulárnej reformy. Viac nám už povedal riaditeľ školy Miroslav Beňko.
Dve školy v Kežmarku sa spojili. Čo na to hovorí riaditeľ jednej z nich?
V roku 2024, ešte ako Základná škola – Grundschule, prechádzala škola radikálnymi zmenami, ktoré ovplyvnili školu na ďalšie obdobia. Prioritou bolo spojenie dvoch subjektov, Základnej školy – Grundschule a Materskej školy Možiarska. „Aj keď bolo okolo spájania množstvo zbytočných emócií na základe neoverených faktov a názorov, dnes môžeme konštatovať, že to bolo veľmi rozumné, racionálne a pre obe organizácie pozitívne riešenie. Škola získala nových potenciálnych žiakov, na ktorých sa môže zameriavať už od najnižšieho veku a pripravovať ich pre svoju ďalšiu víziu vo vzdelávaní,“ povedal na tému spojenia Miroslav Beňko, riaditeľ školy.
Materská škola Možiarska dosiahla pozitíva nielen pre pedagogických a prevádzkových zamestnancov, ale dostupnejšia bude aj forma získavania finančných zdrojov z rôznych Európskych zdrojov pre samotný subjekt. Od prvých mesiacov v materskej škole zaviedli nové možnosti pre deti, ktoré budú každoročne ponúkať aj ďalším novoprijatým deťom. „Či už to bol lyžiarsky výcvik, ktorého sa zúčastnilo 23 detí, korčuliarsky výcvik pre takmer 30 deti, pripravovaný plavecký a iné,“ informoval Beňko.
Kurikulárnu reformu už majú teraz v praxi zabehnutú
Od roku 2026 nový spôsob vzdelávania bude povinný pre všetky základné školy Slovenska. Tomuto predchádzalo množstvo pracovných stretnutí a workshopov riaditeľa, zástupkýň a učiteľov školy s lektormi Národného inštitútu vzdelávania, regionálneho centra podpory učiteľov a ďalších inštitúcií. Pedagogickí zamestnanci v tejto oblasti absolvovali nielen aktualizačné, ale aj inovačné vzdelávania, aby boli pripravení na zmenu, v ktorej vidia lepšiu budúcnosť školstva. „V novom roku prioritné pre celý pedagogický zbor bude prepájať prvky uvedenej kurikulárnej reformy jednotlivých ročníkov, aby aj učitelia druhého stupňa boli v plnej miere odborne a organizačne pripravení na žiakov, ktorí priebežne budú prechádzať do vyšších ročníkov.V blízkej dobe čakávame od toho dosahovanie lepších výsledkov v medzinárodných testovaniach PISA, PIRLS či ďalších, do ktorých budeme vybraní ministerstvom školstva,“ povedal o najbližších plánoch školy Beňko.
Šikovní žiaci sú polovica úspechu
V minulom školskom roku škole robili radosť jednotlivci z radov žiakov, ktorí získali krásne umiestnenia v okresných, krajských aj celoštátnych súťažiach a olympiádach. „Zvlášť oceňujeme dosiahnuté skupinové výsledky deviatakov v monitore T-9, keď naši žiaci získali najlepšie výsledky z matematiky v rámci okresu. To svedčí o tom, že učitelia sa snažia dať svojim zverencom maximum, z ktorého môžu čerpať na stredných školách. Keďže sme školou zameranou na rozšírené vyučovanie nemeckého jazyka, mnohí deviataci získali s prípravou svojich vyučujúcich certifikáty z nemeckého jazyka, ktoré udeľuje Goethe inštitút,“ pochválil šikovnosť študentov Beňko.
Škole pomohli projekty za takmer 800-tisíc eur
V rámci získania finančných zdrojov na obnovu školy získali za pomoci primátora mesta 190-tisíc eur na rekonštrukciu elektrických rozvodov v historickej budove. Taktiež v spolupráci s Projektovým oddelením mesta predložili projekty na výstavbu vonkajšej učebne prírodovedných predmetov, rekonštrukciu ihriska s vybudovaním MOVO parku na vyučovanie telesnej výchovy a využitie voľnočasových aktivít žiakov v popoludňajších hodinách ako aj výstavbu vlastnej školskej kuchyne, slúžiacej žiakom a zamestnancom školy. „Všetky uvedené projekty dosahujú výšku 758 005 Eur,“ povedal Beňko.
V budúcnosti sa čiastočne obávajú o záujem uchádzačov o pracovné pozície učiteľov. „Problém získať kvalifikovaného učiteľa, zvlášť prírodovedných predmetov, už nie je len Bratislavskom kraji, ale hrozí to aj v našom okrese. Vážime si prácu naši pedagógov, ktorých často nevie oceniť verejnosť ani samotní rodičia našich žiakov. Pripravujeme a vzdelávame našu mladú generáciu pre lepší život nás všetkých,“ zakončil rozprávanie o škole Miroslav Beňko.
Text a foto: Ondrej Miškovič
Celá debata | RSS tejto debaty