Mesto Kežmarok je výnimočné svojimi pamiatkami a budovami, ktoré boli centrom politiky, náboženstva, ale aj dopravy. Historická železničná stanica v Kežmarku je jedinečná svojou polohou a významom pre celý Spiš. V najbližších mesiacoch nás čaká jej oprava.
V minulosti patrila budova kežmarskej stanice k najkrajším v celom Uhorsku. Postavená bola v rokoch 1914 až 1916, a to podľa návrhu Józsefa Pfinna. Ten vychádzal z vtedy veľmi moderného secesného štýlu s názvom Jugendstill. Stavba bola dekorovaná prírodnými motívmi a vitrážovými oknami. Pozostáva z centrálnej budovy vestibulu, z ktorej vybiehajú do dvoch strán krídla ukončené vyvýšenými prístavbami. Od roku 1981 je kežmarská železničná stanica zapísaná v registri národných kultúrnych pamiatok.
„Požiadavka na verejné obstaranie bola zadaná pre Centrum logistiky a obstarávania do ITendra 7. novembra 2023,“ povedala Lucia Lizáková z odboru komunikácie a marketingu Železníc Slovenskej republiky. Vo februári tohto roku sa primátor mesta Ján Ferenčák zúčastnil na rokovaní na generálnom riaditeľstve Železníc Slovenskej republiky. „S pánom generálnym riaditeľom som riešil rekonštrukciu železničnej stanice v Kežmarku. Tá pokračuje v rámci investičných plánov železníc. V dohľadnej dobe by mohla byť budova odovzdaná na rekonštrukciu a už teraz sa tešíme, že to bude najkrajšia železničná stanica na celom Slovensku,“ povedal po stretnutí Ján Ferenčák.
Začne sa strechou
V rámci tejto investičnej akcie sa počíta s komplexnou rekonštrukciu strechy a bleskozvodu, ohrevom žľabov a zvodov, výmenou klampiarskych konštrukcií, výmenou okien a dverí. „Rekonštrukcia sa nedotkne tých dverí, ktoré musia byť zachované. Tie budú repasované,“ doplnila informácie Lizáková. Viditeľnou bude taktiež zmena na fasáde, ktorú čaká oprava a následne náter. Opravy sa dotknú aj časti perónového prístrešku, výmeny vonkajšej dlažby pod perónovým prístreškom, rozhlasových zariadení, informačných zariadení, kamerových systémov a štruktúrovaného kabelážneho systému. Cena celej rekonštrukcie bude podľa Lizákovej určená po ukončení verejného obstarávania.
Okolie železničnej stanice s parkom a parkoviskom
V roku 1917 vznikol park aj pri železničnej stanici, ktorý bol vybudovaný krátko po jej dostavbe. Pôvodne bol park väčší, ale v 50. rokoch sa z časti parku utvorilo parkovisko autobusov. Park bol týmto rozdelený na dve časti. Výsadba zelene sa na tomto mieste v medzivojnovom období zastavila a pokračovala až v roku 1950. V rámci pripravovanej rekonštrukcie nie je zahrnuté do rekonštrukcie parkovisko ani park, na toto si teda ešte musíme počkať.
Ondrej Miškovič
Celá debata | RSS tejto debaty