Samovražda

Samovražda jednotlivca je skoncovanie s vlastným životom. Chambers Dictionary uvádza definíciu samovraždy ako často nezámerné privodenie vlastnej skazy. Samovražda je určite najočividnejším ukazovateľom nešťastia, ktoré tu je.

Svätý otec v encyklike Evangelium vitae hovorí: „Samovražda je vždy morálne neprípustná v rovnakej miere ako vražda. …je hlboko nemorálnym činom, lebo znamená odmietnutie lásky k sebe samému a únik od povinnosti spravodlivosti a lásky k blížnemu vzhľadom na rôzne spoločenstvá, ktorých je súčasťou, i vzhľadom na spoločnosť ako celok.“

Samovražda je čin, ktorý je motivovaný rôznymi faktormi. Z medicínskeho hľadiska sa považuje za dôsledok choroby, zväčša duševnej ako je depresia. Nemôžme ju však všeobecne považovať iba za dôsledok choroby, lebo býva i výsledkom slobodného rozhodnutia a voľby.

Samovraždy mladistvých vzrástli od 50. rokov o 5000 percent. V 60. a 80. rokoch sa podarilo popísať samovražedný syndróm a tým i psychickú situáciu, v ktorej sa samovrah nachádza. Syndróm obsahuje súženie, agresiu voči sebe a samovražednú fantáziu. Ak už samovraždy nie sú ukazovateľom krízy, obzvlášť nadchádzajúcej generácie, čo potom?

Nové poznatky vedú k zmene posudzovania zodpovednosti. Množstvo lekárov a psychológov sa domnieva, že väčšina samovrážd je uskutočnená v zvláštnom psychickom stave, v ktorom človek nie je slobodným pánom svojich vlastných rozhodnutí a nie je ani schopný objektívne a s odstupom, rozumne nazerať na svoje konanie. V takejto situácii je objektom nútených, subjektívnych predstáv a vnútorných skľučujúcich tlakov, ktorých pôvod uniká jeho pozornosti. Tieto okolnosti majú zásadný vplyv na morálne klasifikovanie samovraždy, nakoľko plnú morálnu zodpovednosť môžeme prisudzovať iba takému konaniu človeka, ktorý je pri zmysloch a rozhoduje sa úplne slobodne.

Samovražda je vždy morálne neprípustná v rovnakej miere ako vražda. Tradícia Cirkvi ju trvalo odmietala ako rozhodne zlý čin. Hoci isté psychologické, kultúrne a spoločenské podmienenosti môžu viesť k činu tak radikálne protirečiacemu vrodenej tendencii každého človeka zachovať si život, že vylučujú alebo zmierňujú subjektívnu zodpovednosť, z objektívneho hľadiska je samovražda hlboko nemorálnym činom, lebo znamená odmietnutie lásky k sebe samému a únik od povinnosti spravodlivosti a lásky k blížnemu vzhľadom na rôzne spoločenstvá, ktorých je súčasťou i vzhľadom na spoločnosť ako celok. Vo svojej najhlbšej podstate je odmietnutím absolútnej Božej moci nad životom a smrťou, o ktorej starodávny izraelský mudrc hovorí v modlitbe takto: „Veď ty máš moc nad smrťou i nad životom, zvádzaš k bránam podsvetia a zasa vyvádzaš“ (Múd 16,13).

Prekvapujúco aktuálne sú tu slová sv. Augustína: „Nikdy nie je dovolené zabiť druhého; ani keby to chcel, ani keby o to prosil na hranici medzi životom a smrťou, aby sa mu pomohlo vyslobodiť dušu, ktorá zápasí s putami tela a túži sa z nich vytrhnúť; nemožno tak urobiť ani vtedy, keď chorý už nie je schopný života.“

Tento prirodzený odpor k smrti a zárodok nádeje na nesmrteľnosť nachádza svoje odôvodnenie a naplnenie v kresťanskej viere, ktorá predpokladá a ponúka účasť na víťazstve zmŕtvychvstalého Krista: On svojou vykupiteľskou smrťou oslobodil človeka od smrti, ktorá je mzdou za hriech (Rim 6,23) a dal mu Ducha ako záloh zmŕtvychvstania a života (porov. Rim 8,11). Istota budúcej nesmrteľnosti a nádej na prisľúbené zmŕtvychvstanie vrhajú nové svetlo na tajomstvo utrpenia a smrti a veriaceho napĺňajú mimoriadnou silou, ktorá im umožňuje dôverovať Božiemu plánu. Apoštol Pavol vyjadril túto novú skutočnosť v kategóriách celkovej patričnosti k Pánovi, ktorá zahŕňa všetky ľudské situácie: Nik z nás totiž nežije pre seba a nik pre seba neumiera; lebo či žijeme, žijeme Pánovi, či umierame, umierame Pánovi (Rim 14,7-8). Zomrieť pre Pána znamená prežívať vlastnú smrť ako najvyšší úkon poslušnosti Otcovi (porov. Flp 2,8), keď pritom súhlasíme, aby prišla v hodine;, ktorú určil a vybral ten (porov. Jn 13,1), čo ako jediný môže povedať, kedy sa má skončiť pozemská púť človeka.

Filmová dráma To Save a Life, ktorá istotne stojí za povšimnutie, aj napriek tomu, že mnohí tento film odsudzujú pre jeho kresťanský podtón. Predstavuje totiž realitu dvoch problémov – samovraždy a potratu. Tieto negatívne aspekty života sa predsa týkajú tak kresťanov ako aj nekresťanov. V prvej časti filmu je hlavnou postavou mladý stredoškolák a basketbalista Jake a jeho priateľ Roger. Sú priateľmi, ale len do chvíle kedy sa Jake nezoznámi s jeho fanúšičkou Amy. Priateľstvo s Rogerom sa automaticky posúva do úzadia. Jake si už nevšíma Rogera, ktorý mu v detstve zachránil život. A nespozoroval ani to, že Roger okrem neho nemal iných priateľov, pretože bol fyzický zranený. Rogerova samota napokon vyústila do samovraždy, keď sa v škole pred očami Jaka a svojich spolužiakov zastrelil. Kto bol vinníkom jeho smrti? Bol ním Jake? Jeho zaslepenosť a nezáujem o svojho blížneho? Táto scéna dáva podnet na zamyslenie. Skúsme sa poobzerať okolo seba a na ľudí, ktorí sú v našej blízkosti.

V meste pribudnú streetart maľby podobné tým z kasárenského múru

06.11.2024

Rodák z Kežmarku pracuje ako tetovač a streetart umelec. Medzi jeho najväčšie diela v meste doteraz patril streetart na Michalskej ceste, ktorý sa nachádza na kasárenskom múre. O rozšírení týchto malieb na ďalšie budovy sa dočítate v článku. Alex Adam v Kežmarku navštevoval základnú školu. Na strednú školu išiel do Ružomberka, kvôli jeho záľube vo futbale. „Už [...]

Nonsens z Kežmarku si zamilujete

06.11.2024

V Kežmarku vznikla nová kapela mladých hudobníkov, ktorá nesie názov Nonsens. Môžete sa tešiť na ich vystúpenia pod patronátom Základnej umeleckej školy Antona Cígera v Kežmarku. Školská kapela vznikla ešte na tunajšej základnej umeleckej škole a s menšími obmenami funguje doteraz. „Názov si kapela dala približne pred dvomi rokmi. Chceli sa nejak volať a po rôznych [...]

Nový projekt poskytne viac personálu a zdravotných sestier pre seniorov v Kežmarku

06.11.2024

V kežmarskom Zariadení pre seniorov a Zariadení s opatrovateľskou službou (ZPS a ZOS ) majú 111 seniorov, z ktorých každý má iné povahové vlastnosti, zvyklosti, zmysel pre humor či porozumenie pre druhého, a tak sa v každodennom živote stretávajú s rôznymi situáciami, ktoré medzi nimi vznikajú z dôvodu nedoslýchavosti, zabúdania či popletenia si osoby, skomolenia mena, [...]

APTOPIX Poland Presidential Election

Poľsko pozná Tuskovho kandidáta na prezidenta: Varšavský primátor získal silnú podporu

23.11.2024 11:49

Hlasovať vo vnútrostraníckych primárkach mohlo viac ako 25-tisíc ľudí.

loď na Dunaji, potápanie lode,

Na Dunaji sa potápa loď, hasiči a policajti spustili záchrannú akciu

23.11.2024 11:05, aktualizované: 11:37

Krajským policajtom vyrazil na pomoc aj Hasičský a záchranný zbor.

Pakistan bomba

Pakistan čelí vlne krvavých náboženských konfliktov, pri najnovšom výbuchu zomrelo viac ako 30 ľudí

23.11.2024 10:28, aktualizované: 10:52

Od leta si sektárske konflikty v nepokojnom okrese Kurram v provincii Chajbar Pachtunchvá vyžiadali okolo 150 mŕtvych.

Andrej Danko, Rudolf Huliak

Vylúčenie Danka z koalície? Huliak navrhuje radikálne zmeny vo vláde, chce úplný rozpad SNS

23.11.2024 10:22

Je neprípustné, aby Andrej Danko namiesto riešenia problému ohrozoval vládnu koalíciu svojím vyjadrovaním, tvrdí Huliak.

ONDREJ MIŠKOVIČ

S láskou k poznaniu a vášňou pre písanie sa snažím prinášať články, ktoré vás inšpirujú a rozširujú vaše obzory. Dúfam, že sa na mojom blogu cítite ako na dobrodružnej ceste, kde každý článok je ďalším krokom v objavovaní nekonečných možností mysle a sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 267
Celková čítanosť: 379400x
Priemerná čítanosť článkov: 1421x

Autor blogu