Samovražda

Samovražda jednotlivca je skoncovanie s vlastným životom. Chambers Dictionary uvádza definíciu samovraždy ako často nezámerné privodenie vlastnej skazy. Samovražda je určite najočividnejším ukazovateľom nešťastia, ktoré tu je.

Svätý otec v encyklike Evangelium vitae hovorí: „Samovražda je vždy morálne neprípustná v rovnakej miere ako vražda. …je hlboko nemorálnym činom, lebo znamená odmietnutie lásky k sebe samému a únik od povinnosti spravodlivosti a lásky k blížnemu vzhľadom na rôzne spoločenstvá, ktorých je súčasťou, i vzhľadom na spoločnosť ako celok.“

Samovražda je čin, ktorý je motivovaný rôznymi faktormi. Z medicínskeho hľadiska sa považuje za dôsledok choroby, zväčša duševnej ako je depresia. Nemôžme ju však všeobecne považovať iba za dôsledok choroby, lebo býva i výsledkom slobodného rozhodnutia a voľby.

Samovraždy mladistvých vzrástli od 50. rokov o 5000 percent. V 60. a 80. rokoch sa podarilo popísať samovražedný syndróm a tým i psychickú situáciu, v ktorej sa samovrah nachádza. Syndróm obsahuje súženie, agresiu voči sebe a samovražednú fantáziu. Ak už samovraždy nie sú ukazovateľom krízy, obzvlášť nadchádzajúcej generácie, čo potom?

Nové poznatky vedú k zmene posudzovania zodpovednosti. Množstvo lekárov a psychológov sa domnieva, že väčšina samovrážd je uskutočnená v zvláštnom psychickom stave, v ktorom človek nie je slobodným pánom svojich vlastných rozhodnutí a nie je ani schopný objektívne a s odstupom, rozumne nazerať na svoje konanie. V takejto situácii je objektom nútených, subjektívnych predstáv a vnútorných skľučujúcich tlakov, ktorých pôvod uniká jeho pozornosti. Tieto okolnosti majú zásadný vplyv na morálne klasifikovanie samovraždy, nakoľko plnú morálnu zodpovednosť môžeme prisudzovať iba takému konaniu človeka, ktorý je pri zmysloch a rozhoduje sa úplne slobodne.

Samovražda je vždy morálne neprípustná v rovnakej miere ako vražda. Tradícia Cirkvi ju trvalo odmietala ako rozhodne zlý čin. Hoci isté psychologické, kultúrne a spoločenské podmienenosti môžu viesť k činu tak radikálne protirečiacemu vrodenej tendencii každého človeka zachovať si život, že vylučujú alebo zmierňujú subjektívnu zodpovednosť, z objektívneho hľadiska je samovražda hlboko nemorálnym činom, lebo znamená odmietnutie lásky k sebe samému a únik od povinnosti spravodlivosti a lásky k blížnemu vzhľadom na rôzne spoločenstvá, ktorých je súčasťou i vzhľadom na spoločnosť ako celok. Vo svojej najhlbšej podstate je odmietnutím absolútnej Božej moci nad životom a smrťou, o ktorej starodávny izraelský mudrc hovorí v modlitbe takto: „Veď ty máš moc nad smrťou i nad životom, zvádzaš k bránam podsvetia a zasa vyvádzaš“ (Múd 16,13).

Prekvapujúco aktuálne sú tu slová sv. Augustína: „Nikdy nie je dovolené zabiť druhého; ani keby to chcel, ani keby o to prosil na hranici medzi životom a smrťou, aby sa mu pomohlo vyslobodiť dušu, ktorá zápasí s putami tela a túži sa z nich vytrhnúť; nemožno tak urobiť ani vtedy, keď chorý už nie je schopný života.“

Tento prirodzený odpor k smrti a zárodok nádeje na nesmrteľnosť nachádza svoje odôvodnenie a naplnenie v kresťanskej viere, ktorá predpokladá a ponúka účasť na víťazstve zmŕtvychvstalého Krista: On svojou vykupiteľskou smrťou oslobodil človeka od smrti, ktorá je mzdou za hriech (Rim 6,23) a dal mu Ducha ako záloh zmŕtvychvstania a života (porov. Rim 8,11). Istota budúcej nesmrteľnosti a nádej na prisľúbené zmŕtvychvstanie vrhajú nové svetlo na tajomstvo utrpenia a smrti a veriaceho napĺňajú mimoriadnou silou, ktorá im umožňuje dôverovať Božiemu plánu. Apoštol Pavol vyjadril túto novú skutočnosť v kategóriách celkovej patričnosti k Pánovi, ktorá zahŕňa všetky ľudské situácie: Nik z nás totiž nežije pre seba a nik pre seba neumiera; lebo či žijeme, žijeme Pánovi, či umierame, umierame Pánovi (Rim 14,7-8). Zomrieť pre Pána znamená prežívať vlastnú smrť ako najvyšší úkon poslušnosti Otcovi (porov. Flp 2,8), keď pritom súhlasíme, aby prišla v hodine;, ktorú určil a vybral ten (porov. Jn 13,1), čo ako jediný môže povedať, kedy sa má skončiť pozemská púť človeka.

Filmová dráma To Save a Life, ktorá istotne stojí za povšimnutie, aj napriek tomu, že mnohí tento film odsudzujú pre jeho kresťanský podtón. Predstavuje totiž realitu dvoch problémov – samovraždy a potratu. Tieto negatívne aspekty života sa predsa týkajú tak kresťanov ako aj nekresťanov. V prvej časti filmu je hlavnou postavou mladý stredoškolák a basketbalista Jake a jeho priateľ Roger. Sú priateľmi, ale len do chvíle kedy sa Jake nezoznámi s jeho fanúšičkou Amy. Priateľstvo s Rogerom sa automaticky posúva do úzadia. Jake si už nevšíma Rogera, ktorý mu v detstve zachránil život. A nespozoroval ani to, že Roger okrem neho nemal iných priateľov, pretože bol fyzický zranený. Rogerova samota napokon vyústila do samovraždy, keď sa v škole pred očami Jaka a svojich spolužiakov zastrelil. Kto bol vinníkom jeho smrti? Bol ním Jake? Jeho zaslepenosť a nezáujem o svojho blížneho? Táto scéna dáva podnet na zamyslenie. Skúsme sa poobzerať okolo seba a na ľudí, ktorí sú v našej blízkosti.

Kežmarská radnica sa zapája do prvého projektu na revitalizáciu vnútrobloku Možiarska, Garbiarska a Nižná brána

07.05.2025

Mestskému zastupiteľstvu v Kežmarku bolo 3. februára predložené na schválenie zabezpečenie finančných prostriedkov na spolufinancovanie realizovaného projektu s názvom: Regenerácia vnútrobloku sídliska na Uliciach Možiarska, Garbiarska a Nižná brána. Zapojenie sa do projektu bolo schválené. Mesto zaplatí z celej rekonštrukcie len 8%, zvyšné peniaze zabezpečí z fondu [...]

Po rokoch prebehne rekonštrukcia futbalového štadióna

04.05.2025

Fond na podporu športu vyhlásil výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie príspevku z plánovaných programov. Termín podania žiadosti bol do 17. marca, mestské zastupiteľstvo preto malo na stole schválenie sa zapojenia do projektu revitalizácie Futbalového štadióna F2. Návrh na zapojenie sa do projektu 30% spolufinancovaním bol schválený. Cieľom projektu je [...]

Chystáte sa rekonštruovať hrob na Starom historickom cintoríne? Toto by ste mali vedieť

03.05.2025

Pri oprave, rekonštrukcii alebo inom zásahu na hrobovom mieste, ktoré je zadelené ako kultúrna pamiatka je dôležité upozorniť nájomcov, takýchto hrobových miest, že pre tento účel je potrebné dodržať jednotlivé kroky, vďaka ktorým sa uchová história mesta a pozostalým zabezpečí dôstojné miesto posledného odpočinku ich blízkych. Pri oprave hrobového miesta [...]

Talianska premiérka Giorgia Meloniová

Talianska premiérka Meloniová sa čoskoro stretne s Macronom aj Ficom

28.05.2025 21:32

Talianska premiérka uvíta oboch štátnikov v Paláci Chigi, kde sídli talianska vláda.

Kryvyj Rih, zabité deti, ruský zločin, civilisti, vojna

Otec pri rakvách svojich detí: tragédia, ktorá zlomila celé mesto. V Korostyšive pochovali súrodencov zabitých ruskou raketou

28.05.2025 20:40

Tie tri deti boli neuveriteľne bystré a zdvorilé. Boli to najšikovnejší, najlepší žiaci, vždy pripravení pomôcť druhým, povedala učiteľka Julija Skoková.

Alexander Lukašenko, Bielorusko

Rusko má problémy s poľnohospodárstvom. Lukašenko nariadil pestovať viac zemiakov aj pre nich

28.05.2025 20:30

Bielorusko je silne závislé od poľnohospodárstva a zemiaky boli v minulosti vnímané ako symbol Lukašenkovej vlády.

NR SR pred spravou o stave republiky

Súhrn schválených návrhov v NR SR. Poslanci odhlasovali viaceré zmeny

28.05.2025 19:26, aktualizované: 20:01

Poslanci v závere rokovania diskutovali o príspevkoch na šport.

ONDREJ MIŠKOVIČ

S láskou k poznaniu a vášňou pre písanie sa snažím prinášať články, ktoré vás inšpirujú a rozširujú vaše obzory. Dúfam, že sa na mojom blogu cítite ako na dobrodružnej ceste, kde každý článok je ďalším krokom v objavovaní nekonečných možností mysle a sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 294
Celková čítanosť: 431189x
Priemerná čítanosť článkov: 1467x

Autor blogu