Názory na kresťanstvo formujúce sa v nemeckej idealistickej filozofii

V nemeckej idealistickej filozofii existovali rozličné názory na náboženstvo. Kant sa zaoberal náboženstvom z hľadiska morálky a etiky. V jeho filozofii tvrdil, že náboženstvo je základné pre vytvorenie a udržanie morálnej a etickej spoločnosti.[1] Kant zdôrazňoval dôležitosť individuálneho morálneho rozhodnutia, čo je pre náboženstvo a náboženský život veľmi potrebné. Pre Kanta bolo kresťanstvo dôležité z hľadiska jeho etických princípov, no najmä zásady lásky k blížnemu a univerzálnej morálnej povinnosti. Odmietal však zaoberať dogmatickými aspektmi kresťanstva a skôr sa zameral na jeho etický význam pre jednotlivca ako pre celú spoločnosť.[2]

Ďalší nemecký idealista Schelling bol v tomto prúde filozofom, ktorý sa zaoberal vzťahom medzi Bohom a prírodou. Vo svojej filozofii zdôrazňoval hlavne jednotu medzi duchovnou a materiálnou realitou. Schelling videl v kresťanstve a všeobecne v náboženstvách spôsob, ako človek nachádza jednotu so všetkým bytím a s Bohom.  Videl v kresťanstve a jeho zakladateľovi Isusovi Christovi sprostredkovateľa medzi Bohom a ľuďmi a kresťanské učenie považoval za základný zdroj duchovného poznanie a jednoty. [3]

Hegel sa zase zaoberal náboženstvom ako súčasťou dialektického procesu ducha. V jeho filozofii náboženstvo reprezentovalo vývoj a realizáciu ducha v dejinách. Videl v náboženstve prostriedok, cez ktorý sa duch vyjadruje a uznáva samého seba. Hegel pridelil kresťanstvu významné miesto aj vo svojej filozofii. Pre neho bolo kresťanstvo dôležitou súčasťou dialektického procesu ducha a formovania dejín. V kresťanstve videl symbol vyššej reality a pokrok ducha. Hegel zdôrazňoval aj historický vývoj kresťanstva a jeho úlohu v dosahovaní vyššieho duchovného zjednotenia.[4]

V mladšej generácii osvietencov sa zmenil racionalizmus na ucelenú školskú metodologickú schému, na ktorej sa žiaci cvičili v logike a v diskusii, ktorá však nedávala odpoveď na dôležité problémy života.[5] Názory idealistických filozofov nám ukazujú, že v ich filozofii existovala rôznorodosť prístupov k náboženstvu. Niektorí filozofi vnímali náboženstvo viac z etického hľadiska, iní ho chápali ako súčasť duchovného a prírodného sveta, a ďalší ho považovali ako súčasť dialektického procesu ducha a dejín.

Hegel k dejinám pristupuje s dvoma antropologickými predpokladmi. S predpokladom zákonitého priebehu dejín, implicitne obsiahnutým v nevyhnutnom vývine ducha k uvedomeniu si svojej podstaty v rozume ale i s predpokladom bytosti vnútorne vyrovnanej s tendenciou ducha k rozumu a slobode a schopnej vo svojom vlastnom konaní ich v celosti objektivizovať. Takouto bytosťou je pre neho aj človek, čo je sebauvedomujúca sa osobnosť, obsahujúca vo fakte svojho duchovna, vedomia, reálny moment rozumu a slobody, spočiatku síce potenciálny, no postupne sa uskutočňujúci a hlavne rozvíjajúci sa.[6]

Pri svojej vedeckej obmedzenosti racionalizmus zapôsobil aj na slovenskú študujúcu mládež. Už skutočnosť, že sa mohlo v novoveku voľne diskutovať o náboženských postojoch, o základných princípoch poznania, konania a mravnosti, viedla ich k túžbe po poznaní samej podstaty všetkých javov. Osvietenci upozornení problémami doby sa neuspokojovali s výkladom profesorov, ale siahli po samých základoch osvietenskej filozofie. Slovenská študujúca mládež v Nemecku si tiež prechádzala štúdiom francúzskych osvietencov, encyklopedistov, poznaním francúzskych materialistov a ich politického radikalizmu. [7] V samých začiatkoch vývinu filozofie sa aj Ľudovít Štúr nadchýnal najmä pod vplyvom nedávnych politických udalostí na európskom kontinente. Bol ovplyvňovaný myšlienkovým a politickým radikalizmom. Možno povedať, že myšlienky osvietenského racionalizmu mali v prvom vývinovom období na Ľudovíta Štúra a slovenské dejiny závažný vplyv, aj keď sa ku gnozeologickému materializmu Štúr nikdy počas svojho života neprepracoval. Slovákovi Štúrovi bránili v pochopeniu  tradičné formy myslenia u nás, kde náboženstvo hralo stále aj u inteligencie závažnú úlohu a kde rozvoj prírodných vied nebol ešte rozvinutý. [8] Heglovo filozofické dielo nadchýnalo mladého Štúra aj osobne svojou systémovosťou, všeobjímajúcnosťou a všetkými javmi prenikajúcou metódou, svojím učením o všesvetovom duchu a jeho konkretizácii v dejinách všetkých národov, nielen toho národa, ktorého bol Hegel súčasťou. U Štúra sa v obdive k Heglovi spájal teda osobný vedecký záujem so záujmom Slovana bojujúceho za slobodu a právo na vlastnú históriu národa a za svoje kresťanské korene.  [9]

Hegel stavia celú filozofiu dejín na poznatku, že vývin histórie je priamo viazaný na spoločenskú činnosť človeka. Činnosť človeka je zase podmienená jeho záujmami a vôľou, ktoré sú skutočnými hybnými silami historického diania.[10] Zákonná realizácia ducha v dejinách, kde zdrojom a zárukou objektívnej historickej zákonitosti je svetový duch, v ktorom je už od začiatku potenciálne obsiahnutý celý plán dejín a rovnako aj špecifická úloha jednotlivých národov na tvorbe tohto plánu; úlohou jednotlivca je dosiahnutie svojbytnosti v dejinách vlastnou a hlavne tvorivou aktivitou. [11]

 

[1]          Porov. KANT, I: K večnému mieru. In: HEGEL, G. W. F., KANT, I: Čistý rozum. s. 76.

[2]          Porov. ARNZENBACHER, A.: Úvod do filozofie. s. 159.

[3]          Porov. HEGEL, G. W. F.: Malá logika. s. 7.

[4]          Porov. ARNZENBACHER, A.: Úvod do filozofie. s. 166.

[5]          Porov. BAKOŠ, M.: Ľudovít Štúr ako vychovávateľ a bojovník za slovenskú školu. s. 107 – 113.

[6]          Porov. BODNÁR, M. a kol.: Dejiny filozofického myslenia na Slovensku. s. 357.

[7]          Porov. KING, P. J.: Sto filozofov. Život a dielo najvýznamnejších svetových mysliteľov. s. 136.

[8]          Porov. VÁROSSOVÁ, E.: Prehľad dejín slovenskej filozofie. s. 152.

[9]          Porov. PŠEŇÁK, J.: Kapitoly z dejín Slovenského školstva a pedagogiky. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2000, s. 110.

[10]         Porov. VÁROSSOVÁ, E.: Prehľad dejín slovenskej filozofie. s. 160.

[11]         Porov. LETZ, J.: Slovenská kresťanská filozofia 20. storočia a jej perspektívy. s. 94.

Projekt, ktorý vás chytí za srdce

02.01.2025

Aktivita Koľko lásky sa zmestí do krabice od topánok spája generácie všetky generácie s jednou túžbou – pomôcť malým darčekom v čase Vianoc seniorom. Zbierka darčekov v krabici od topánok pre osamelých seniorov prebiehala v predvianočnom období a viac nám o tomto ročníku prezradila už Martina Halčinová. Koľko lásky sa zmestí do krabice od topánok? Celá zbierka [...]

Darujme farbu svojim dňom

01.01.2025

Deň sa iba začal a už je deväť hodín. Zaspal som v piatok a už je streda. Skončil sa mesiac, skončil sa rok a nemám už ani 10, 20 ani 30 rokov. Teraz viem, že nemôžem cúvnuť. Využívajme čas, ktorý nám ostal. Nie vždy je čas na to, aby sme robili to, čo milujeme. Darujme farbu svojim dňom. Usmejme sa na chvíle, ktoré boli balzamom pre našu dušu. Zabudnime [...]

V decembri si pripomíname 90 rokov od narodenia Pavla Karasa

31.12.2024

Bývalí žiaci kežmarských stredných škôl a mnohí Kežmarčania si v decembri pripomínajú nedožité 90. narodeniny Pavla Karasa, učiteľa slovenského jazyka, člena organizačného výboru Literárneho Kežmarku, riaditeľa strednej školy a poslanca mestského zastupiteľstva. Pavol Karas sa narodil 13. decembra 1934 v Rimavskom Brezove a zomrel 8. júna 1994 v Kežmarku, kde [...]

utečenci, migranti, migrácia

Úspech alebo zlyhanie? Vlani požiadalo o azyl vyše milióna migrantov

13.01.2025 18:00

Najviac žiadostí o azyl zaznamenali v Nemecku, Španielsku a vo Francúzsku, najmenej v Maďarsku.

Samuel Migaľ

Návšteva Ukrajiny sa odkladá. Skupina poslancov Hlasu do Kyjeva nevycestuje

13.01.2025 17:51

Termín zahraničnej cesty poslancov bol posunutý na základe oficiálneho stanoviska ukrajinskej strany.

Pellegrini

Pellegrini: Ak sa nestabilizuje Hlas a SNS, predčasné voľby prichádzajú do úvahy

13.01.2025 16:39

Vedeniu Hlasu môže dať Pellegrini podľa vlastných slov dobre mienenú radu, ako by mali konať.

HLAS-SD: Plány v roku 2025

Poukážky na zaplatenie internetu aj povinné škôlky. Hlas predstavil plány ministrov. Prejdú cez Smer a SNS? Politológ: Strana môže prísť o voličov

13.01.2025 16:16

Šéf Hlasu zároveň deklaroval, že kým budú vo vláde zahranično-politické smerovanie Slovenska sa nezmení.

ONDREJ MIŠKOVIČ

S láskou k poznaniu a vášňou pre písanie sa snažím prinášať články, ktoré vás inšpirujú a rozširujú vaše obzory. Dúfam, že sa na mojom blogu cítite ako na dobrodružnej ceste, kde každý článok je ďalším krokom v objavovaní nekonečných možností mysle a sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 273
Celková čítanosť: 389612x
Priemerná čítanosť článkov: 1427x

Autor blogu