Názory na kresťanstvo formujúce sa v nemeckej idealistickej filozofii

V nemeckej idealistickej filozofii existovali rozličné názory na náboženstvo. Kant sa zaoberal náboženstvom z hľadiska morálky a etiky. V jeho filozofii tvrdil, že náboženstvo je základné pre vytvorenie a udržanie morálnej a etickej spoločnosti.[1] Kant zdôrazňoval dôležitosť individuálneho morálneho rozhodnutia, čo je pre náboženstvo a náboženský život veľmi potrebné. Pre Kanta bolo kresťanstvo dôležité z hľadiska jeho etických princípov, no najmä zásady lásky k blížnemu a univerzálnej morálnej povinnosti. Odmietal však zaoberať dogmatickými aspektmi kresťanstva a skôr sa zameral na jeho etický význam pre jednotlivca ako pre celú spoločnosť.[2]

Ďalší nemecký idealista Schelling bol v tomto prúde filozofom, ktorý sa zaoberal vzťahom medzi Bohom a prírodou. Vo svojej filozofii zdôrazňoval hlavne jednotu medzi duchovnou a materiálnou realitou. Schelling videl v kresťanstve a všeobecne v náboženstvách spôsob, ako človek nachádza jednotu so všetkým bytím a s Bohom.  Videl v kresťanstve a jeho zakladateľovi Isusovi Christovi sprostredkovateľa medzi Bohom a ľuďmi a kresťanské učenie považoval za základný zdroj duchovného poznanie a jednoty. [3]

Hegel sa zase zaoberal náboženstvom ako súčasťou dialektického procesu ducha. V jeho filozofii náboženstvo reprezentovalo vývoj a realizáciu ducha v dejinách. Videl v náboženstve prostriedok, cez ktorý sa duch vyjadruje a uznáva samého seba. Hegel pridelil kresťanstvu významné miesto aj vo svojej filozofii. Pre neho bolo kresťanstvo dôležitou súčasťou dialektického procesu ducha a formovania dejín. V kresťanstve videl symbol vyššej reality a pokrok ducha. Hegel zdôrazňoval aj historický vývoj kresťanstva a jeho úlohu v dosahovaní vyššieho duchovného zjednotenia.[4]

V mladšej generácii osvietencov sa zmenil racionalizmus na ucelenú školskú metodologickú schému, na ktorej sa žiaci cvičili v logike a v diskusii, ktorá však nedávala odpoveď na dôležité problémy života.[5] Názory idealistických filozofov nám ukazujú, že v ich filozofii existovala rôznorodosť prístupov k náboženstvu. Niektorí filozofi vnímali náboženstvo viac z etického hľadiska, iní ho chápali ako súčasť duchovného a prírodného sveta, a ďalší ho považovali ako súčasť dialektického procesu ducha a dejín.

Hegel k dejinám pristupuje s dvoma antropologickými predpokladmi. S predpokladom zákonitého priebehu dejín, implicitne obsiahnutým v nevyhnutnom vývine ducha k uvedomeniu si svojej podstaty v rozume ale i s predpokladom bytosti vnútorne vyrovnanej s tendenciou ducha k rozumu a slobode a schopnej vo svojom vlastnom konaní ich v celosti objektivizovať. Takouto bytosťou je pre neho aj človek, čo je sebauvedomujúca sa osobnosť, obsahujúca vo fakte svojho duchovna, vedomia, reálny moment rozumu a slobody, spočiatku síce potenciálny, no postupne sa uskutočňujúci a hlavne rozvíjajúci sa.[6]

Pri svojej vedeckej obmedzenosti racionalizmus zapôsobil aj na slovenskú študujúcu mládež. Už skutočnosť, že sa mohlo v novoveku voľne diskutovať o náboženských postojoch, o základných princípoch poznania, konania a mravnosti, viedla ich k túžbe po poznaní samej podstaty všetkých javov. Osvietenci upozornení problémami doby sa neuspokojovali s výkladom profesorov, ale siahli po samých základoch osvietenskej filozofie. Slovenská študujúca mládež v Nemecku si tiež prechádzala štúdiom francúzskych osvietencov, encyklopedistov, poznaním francúzskych materialistov a ich politického radikalizmu. [7] V samých začiatkoch vývinu filozofie sa aj Ľudovít Štúr nadchýnal najmä pod vplyvom nedávnych politických udalostí na európskom kontinente. Bol ovplyvňovaný myšlienkovým a politickým radikalizmom. Možno povedať, že myšlienky osvietenského racionalizmu mali v prvom vývinovom období na Ľudovíta Štúra a slovenské dejiny závažný vplyv, aj keď sa ku gnozeologickému materializmu Štúr nikdy počas svojho života neprepracoval. Slovákovi Štúrovi bránili v pochopeniu  tradičné formy myslenia u nás, kde náboženstvo hralo stále aj u inteligencie závažnú úlohu a kde rozvoj prírodných vied nebol ešte rozvinutý. [8] Heglovo filozofické dielo nadchýnalo mladého Štúra aj osobne svojou systémovosťou, všeobjímajúcnosťou a všetkými javmi prenikajúcou metódou, svojím učením o všesvetovom duchu a jeho konkretizácii v dejinách všetkých národov, nielen toho národa, ktorého bol Hegel súčasťou. U Štúra sa v obdive k Heglovi spájal teda osobný vedecký záujem so záujmom Slovana bojujúceho za slobodu a právo na vlastnú históriu národa a za svoje kresťanské korene.  [9]

Hegel stavia celú filozofiu dejín na poznatku, že vývin histórie je priamo viazaný na spoločenskú činnosť človeka. Činnosť človeka je zase podmienená jeho záujmami a vôľou, ktoré sú skutočnými hybnými silami historického diania.[10] Zákonná realizácia ducha v dejinách, kde zdrojom a zárukou objektívnej historickej zákonitosti je svetový duch, v ktorom je už od začiatku potenciálne obsiahnutý celý plán dejín a rovnako aj špecifická úloha jednotlivých národov na tvorbe tohto plánu; úlohou jednotlivca je dosiahnutie svojbytnosti v dejinách vlastnou a hlavne tvorivou aktivitou. [11]

 

[1]          Porov. KANT, I: K večnému mieru. In: HEGEL, G. W. F., KANT, I: Čistý rozum. s. 76.

[2]          Porov. ARNZENBACHER, A.: Úvod do filozofie. s. 159.

[3]          Porov. HEGEL, G. W. F.: Malá logika. s. 7.

[4]          Porov. ARNZENBACHER, A.: Úvod do filozofie. s. 166.

[5]          Porov. BAKOŠ, M.: Ľudovít Štúr ako vychovávateľ a bojovník za slovenskú školu. s. 107 – 113.

[6]          Porov. BODNÁR, M. a kol.: Dejiny filozofického myslenia na Slovensku. s. 357.

[7]          Porov. KING, P. J.: Sto filozofov. Život a dielo najvýznamnejších svetových mysliteľov. s. 136.

[8]          Porov. VÁROSSOVÁ, E.: Prehľad dejín slovenskej filozofie. s. 152.

[9]          Porov. PŠEŇÁK, J.: Kapitoly z dejín Slovenského školstva a pedagogiky. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2000, s. 110.

[10]         Porov. VÁROSSOVÁ, E.: Prehľad dejín slovenskej filozofie. s. 160.

[11]         Porov. LETZ, J.: Slovenská kresťanská filozofia 20. storočia a jej perspektívy. s. 94.

Moja

03.12.2025

1. Mám v hlave tvoj hlas, stále znova mi zneje keď zavriem oči, cítim, ako srdce vidieť nevie. Si ako leto, keď hrejú aj tmavé rána, keď som nablízku, ty nie si sama. Neviem to skryť, ten pocit ma stále ženie, asi v tom lietam, našiel som sa v tejto žene. R: Ty dávaš mi drive, ty dávaš mi vibe, povedz, či zostaneš, aj keď prší a je tma. Ty dávaš mi drive, ty dávaš mi [...]

Brány

02.12.2025

1. Ďakujem za roky, čo formovali srdce moje, za tiché rána, keď v tichu zvádzal som svoje boje, za bratov, čo stáli pri mne aj v skúške, za nádej, čo rástla aj na konci púšte. No cesta ma volala za brány, aby som našiel pokoj, čo mi bol darovaný. R: Tvoj hlas ma viedol, Pane môj, tam, kde mám ísť, aj keď svet ma súdil, Ty niesol si môj kríž Ty vieš, kde som stál a [...]

Prúd

01.12.2025

1. Každý krok ma vedie bližšie k tebe cítim v hrudi tiché vábenie ráno vstávam s novým jasným dychom v hlave svoje svety liečim krikom svetlo rastie v mojom vlastnom prúde stále kráčam a na Teba nezabudnem R: Letím vpred a sila rastie vo mne viem, že páliš moje všetky ohne otváram sa novým jasným snom tam kde vládne tma budem dňom 2. Každé ráno vyberám si vlastné [...]

fico

Fico je politicky šokovaný Pellegriniho vetom. Rozhodnutie o Kováčikovi je podľa premiéra atómová bomba

13.12.2025 13:16, aktualizované: 15:02

Podľa Fica má hlava štátu okrem práva veta aj povinnosť rešpektovať realitu a zločiny, ktoré sa diali v minulosti.

Archív / Dokument / Spis /

Prenasledovali odporcov komunistického režimu. Ústav pamäti národa zverejnil mená ďalších vyšetrovateľov ŠtB

13.12.2025 12:41

Nový zoznam príslušníkov ŠtB obsahuje 82 mien z krajských útvarov vyšetrovania a Správy vyšetrovania ŠtB MV SSR. Dvanásť z nich je zverejnených prvýkrát.

koláž Peter Helexa a vlak

Zrážky vlakov, poškodené trate aj rozpadajúce sa stanice. Odvolaný riaditeľ železníc Helexa: Aj jeden incident je priveľa

13.12.2025 11:00

V rozhovore odvolaný riaditeľ ZSSK Peter Helexa opisuje najvážnejšie problémy železníc, úspechy dopravcu aj čo nestihol dokončiť

USS Gerald R. Ford

WSJ: USA zabavili časť nákladu lode mieriacej z Číny do Iránu

13.12.2025 09:00

Niekoľko týždňov stará operácia podľa The Wall Street Journal ukazuje, že Trumpova administratíva používa na mori agresívnejšie postupy.

ONDREJ MIŠKOVIČ

S láskou k poznaniu a vášňou pre písanie sa snažím prinášať články, ktoré vás inšpirujú a rozširujú vaše obzory. Dúfam, že sa na mojom blogu cítite ako na dobrodružnej ceste, kde každý článok je ďalším krokom v objavovaní nekonečných možností mysle a sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 326
Celková čítanosť: 500521x
Priemerná čítanosť článkov: 1535x

Autor blogu