Výroky Mikuláša Štefana Ferienčíka o národe

15. októbra 2020, ONDREJ MIŠKOVIČ, Štúrovská generácia

Ferienčík Mikuláš Štefan sa narodil 1. augusta 1825 vo Zvolene a zomrel 3. marca 1881 v Martine. Bol slovenský úradník, novinár a spisovateľ. Zúčastnil sa revolúcie 1848-1849 ako dobrovoľnícky kapitán. Redigoval Pešťbudínske vedomosti, Národnie noviny, Národný hlásnik a Orol. V roku 1868 spoluzakladal Kníhtlačiarenský účastinársky spolok v Martine.

„Ale ja (Irma) som tomu nie vina, žila som, ako som bola vychovaná; ale teraz vidím, že som blúdila ako všetci tí, čo svoj národ opúšťajú.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Irma; 1899)

„Bav sa veselo nevinnými hrami a čistými piesňami slovenskými; po zábave čaká ťa čin a boj na dedičnej roli národa!“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Irma; 1899)

Brat môj, kto nemá chuti, ľahko vykrúti, hovorí naše národné porekadlo.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)

„Ej, či ľahkomyseľne považuješ svet, zabúdaš na povinnosti svoje ako národovec slovanský, zabúdaš, čo si dlžen národu.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)

„Mesto je to neveľké, lebo Slovák veľké mestá neľúbi, v ktorých sa ráz národný i obyčaj starootcovská tak ľahko tratí.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Irma; 1899)

Národnosť, povedomosť národného povolania je tá medzera, ktorú cit srdca nemôže vyplniť.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Irma; 1899)

„Neznal zábavy, vyjmúc ktorá bola duchom národným oviata.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)

„Povedz mi, čo si vykonal pre národ?“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)

„Rozmýšľal som mnoho a dlho o tom, a prišiel som k tomu výsledku, že musím použiť okolnosti a posvätiť sa bezodkladne službe národa!“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)

„Samí Slováci, ktorí sme sa chytili zbroja za prestol a práva národa. Iste vstúpiš i ty do našich radov.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)

„Šťastie im tam a nám tu, doma pod Tatrami postup a zdar národnému životu prajeme!“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Irma; 1899)

„Veďte ma, kam chcete, nech to len bude v službe národa.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)

„Za národnú vec posmievaným byť je tiež sláva!“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Irma; 1899)

„Žeň sa, nedbám, ale ver mi, stratený si pre národ, a škoda ťa.“ (Mikuláš Štefan Ferienčík;Bratia; 1863)